Kamu Mali Yönetimi Ve
Kontrol Kanunu,
·
Kalkınma Planları Ve Programlarda
Yer Alan Politika Ve Hedefler Doğrultusunda Kamu Kaynaklarının Etkili, Ekonomik
Ve Verimli Bir Şekilde Elde Edilmesi Ve Kullanılmasını,
·
Hesap Verebilirliği Ve Mali
Saydamlığı Sağlamak Üzere,
·
Kamu Mali Yönetiminin Yapısını Ve
İşleyişini, Kamu Bütçelerinin Hazırlanmasını, Uygulanmasını,
·
Tüm Mali İşlemlerin
Muhasebeleştirilmesini, Raporlanmasını Ve Mali Kontrolü Düzenlemektir.
·
Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri:
·
Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri,
·
Sosyal Güvenlik Kurumları Ve
·
Mahalli İdareleri,
·
Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri:
·
Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri
·
Özel Bütçeli
İdareler
·
Düzenleyici Ve Denetleyici Kurumlar
·
Düzenleyici Ve Denetleyici Kurumlar:
·
Radyo Ve Televizyon Üst Kurulu
·
Telekomünikasyon Kurumu
·
Sermaye Piyasası Kurulu
·
Bankacılık Düzenleme Ve Denetleme Kurumu
·
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
·
Kamu İhale Kurumu
·
Rekabet Kurumu
·
Tütün, Tütün Mamulleri Ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu
·
Sosyal Güvenlik Kurumları:
·
Sosyal Güvenlik Kurumu
·
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
·
Mahalli İdare:
·
Belediye,
·
İl Özel İdaresi İle Bunlara
Bağlı Veya Bunların Kurdukları Veya Üye Oldukları Birlik Ve İdareleri,
·
Bütçe: Belirli Bir Dönemdeki Gelir Ve Gider
Tahminleri İle Bunların Uygulanmasına İlişkin Hususları Gösteren Ve Usulüne
Uygun Olarak Yürürlüğe Konulan Belgeyi,
·
Kamu Kaynakları:
·
Borçlanma Suretiyle Elde Edilen İmkânlar Dâhil
·
Kamuya Ait Gelirler,
·
Taşınır Ve Taşınmazlar,
·
Hesaplarda Bulunan Para, Alacak Ve Haklar İle
·
Her Türlü Değerleri,
·
Kamu Gideri:
·
Kanunlarına Dayanılarak Yaptırılan İş,
·
Alınan Mal Ve Hizmet Bedelleri,
·
Sosyal Güvenlik Katkı Payları,
·
İç Ve Dış Borç Faizleri,
·
Borçlanma Genel Giderleri,
·
Borçlanma Araçlarının Iskontolu Satışından Doğan Farklar,
·
Ekonomik, Mali Ve Sosyal Transferler,
·
Verilen Bağış Ve Yardımlar İle Diğer Giderleri,
·
Kamu Geliri:
·
Kanunlarına Dayanılarak Toplanan
Vergi, Resim, Harç, Fon Kesintisi, Pay Veya Benzeri Gelirler,
·
Faiz, Zam Ve Ceza Gelirleri,
·
Taşınır Ve Taşınmazlardan Elde Edilen Her Türlü Gelirler İle
·
Hizmet Karşılığı Elde Edilen Gelirler,
·
Borçlanma Araçlarının Primli Satışı Suretiyle Elde Edilen Gelirler,
·
Sosyal Güvenlik Primi Kesintileri,
·
Alınan Bağış Ve Yardımlar İle Diğer Gelirleri,
·
Özel Gelir: Genel Bütçe
Kapsamındaki İdarelerin Kamu Görevi Ve Hizmeti Dışında İlgili Kanunlarında
Belirtilen Faaliyetlerinden Ve Fiyatlandırılabilir Nitelikteki Mal Ve Hizmet
Teslimlerinden Sağlanan Ve Genel Bütçede Gösterilen Gelirleri,
·
Harcama Birimi: Kamu İdaresi Bütçesinde
Ödenek Tahsis Edilen Ve Harcama Yetkisi Bulunan Birimi,
·
Kamu Mali Yönetimi: Kamu Kaynaklarının
Tanımlanmış Standartlara Uygun Olarak Etkili, Ekonomik Ve Verimli
Kullanılmasını Sağlayacak Yasal Ve Yönetsel Sistem Ve Süreçleri,
·
Mali Kontrol: Kamu Kaynaklarının
Belirlenmiş Amaçlar Doğrultusunda, İlgili Mevzuatla Belirlenen Kurallara Uygun,
Etkili, Ekonomik Ve Verimli Bir Şekilde Kullanılmasını Sağlamak İçin
Oluşturulan Kontrol Sistemi İle Kurumsal Yapı, Yöntem Ve Süreçleri,
·
Stratejik Plan:
o Kamu İdarelerinin Orta
Ve Uzun Vadeli Amaçlarını,
o Temel İlke Ve
Politikalarını,
o Hedef Ve Önceliklerini,
o Performans Ölçütlerini,
o Bunlara Ulaşmak İçin
İzlenecek Yöntemler İle
o Kaynak Dağılımlarını
İçeren Planı İfade Eder
·
Kamu Maliyesi;
o Gelirlerin Toplanması,
o Harcamaların Yapılması,
o Açıkların Finansmanı,
o Kamunun Varlık Ve Borçları İle
o Diğer Yükümlülüklerinin Yönetimini Kapsar.
·
Kamu Maliyesi, Merkezden Ve Yerinden
Yönetim Esaslarına Göre Yürütülür.
o Hesap Verebilmelerini
o Makro Ekonomik Ve Sosyal Hedefler
o Türkiye Büyük Millet Meclisinin Bütçe
Hakkına Uygun Şekilde Yürütülür.
o Mali Disiplini Sağlar.
·
Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu
İdarelerinin Gelir, Gider, Tahsilât, Ödeme, Nakit Planlaması Ve Borç Yönetimi Hazine
Birliğini Sağlayacak Şekilde Yürütülür.
·
Bu Kanuna Ekli (I) Sayılı Cetvelde Yer Alan Kamu İdarelerinin Tüm
Gelirleri Hazine Veznelerine Girer, Giderleri Bu Veznelerden Ödenir. Bu İdareler Özel Vezne Açamaz.
·
Bakanlar,
o Kamu Kaynaklarının Etkili, Ekonomik Ve
Verimli Kullanılması İle Hukuki Ve Mali Konularda
o Başbakana Ve Türkiye Büyük Millet Meclisine Karşı Sorumludurlar.
o
Bakanlıklarda
Müsteşar,
·
Diğer Kamu İdarelerinde En Üst Yönetici,
o İl Özel İdarelerinde Vali
o Belediyelerde Belediye Başkanı Üst
Yöneticidir.
o Milli Savunma Bakanlığında Üst Yönetici Bakandır.
·
Üst Yöneticiler,
o Bakana;
o Mahalli İdarelerde İse Meclislerine Karşı
Sorumludurlar.
·
Üst Yöneticiler, Bu Sorumluluğun
Gereklerini
o Harcama Yetkilileri,
o Mali Hizmetler Birimi
o
İç Denetçiler Aracılığıyla
Yerine Getirirler.
·
Genel Yönetim Kapsamındaki İdarelerin
Bütçeleri;
o Merkezi Yönetim Bütçesi,
o Sosyal Güvenlik Kurumları Bütçeleri Ve
o Mahalli İdareler Bütçeleri
·
Merkezi Yönetim Bütçesi,
o Genel Bütçe Kapsamındaki
Kamu İdareleri
o Özel Bütçeli
İdareler
o Düzenleyici Ve
Denetleyici Kurumlar
§ Genel Bütçe, Devlet Tüzel Kişiliğine Dâhil Olan, Bakanlıklar
§ Özel Bütçe, Bir Bakanlığa Bağlı Veya İlgili Olarak Belirli Bir Kamu Hizmetini Yürütmek
Üzere Kurulan, Tüm Üniversiteler
§ Düzenleyici Ve Denetleyici Kurum Bütçesi, Düzenleyici Ve Denetleyici Kurumların
Bütçesidir.
·
Sosyal Güvenlik Kurumu Bütçesi,
o Sosyal Güvenlik Kurumu
o Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
·
·
Mahalli İdare Bütçesi, Mahalli İdare
Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Bütçesidir.
·
Bütçelerin Hazırlanması Ve Uygulanmasında, Makro Ekonomik İstikrarla
Birlikte Sürdürülebilir Kalkınmayı Sağlamak Esastır.
·
Kamu İdarelerine Bütçeyle Verilen Harcama Yetkisi, Kanunlarla Düzenlenen
Görev Ve Hizmetlerin Yerine Getirilmesi Amacıyla Kullanılır.
·
Bütçeler, Kalkınma Planı Ve Programlarda Yer Alan Politika, Hedef Ve
Önceliklere Uygun Şekilde, İdarelerin Stratejik Planları İle Performans
Ölçütlerine Ve Fayda-Maliyet Analizine Göre Hazırlanır, Uygulanır Ve Kontrol
Edilir.
·
Bütçeler, Stratejik Planlar Dikkate Alınarak İzleyen İki Yılın Bütçe
Tahminleriyle Birlikte Görüşülür Ve Değerlendirilir.
·
Bütçe, Kamu Malî İşlemlerinin Kapsamlı Ve Saydam Bir Şekilde Görünmesini
Sağlar.
·
Tüm Gelir Ve Giderler Gayri Safi Olarak Bütçelerde Gösterilir.
·
Belirli Gelirlerin Belirli Giderlere Tahsis Edilmemesi Esastır.
·
Bütçelerde Gelir Ve Gider Denkliğinin Sağlanması Esastır.
·
İ) Bütçeler, Ait Olduğu Yıl Başlamadan Önce Türkiye Büyük Millet Meclisi
Veya Yetkili Organlarca Kabul Edilmedikçe Veya Onaylanmadıkça Uygulanamaz.
·
Bütçelerde, Bütçeyi İlgilendirmeyen Hususlara Yer Verilmez.
·
Bütçeler Kurumsal, İşlevsel Ve Ekonomik Sonuçların Görülmesini Sağlayacak
Şekilde Maliye Bakanlığınca Uluslararası Standartlara Uygun Olarak Belirlenen
Bir Sınıflandırmaya Tabi Tutularak Hazırlanır Ve Uygulanır.
·
Bütçe Gelir Ve Gider Tahminleri İle Uygulama Sonuçlarının Raporlanmasında
Açıklık, Doğruluk Ve Mali Saydamlık Esas Alınır.
·
Kamu İdarelerinin Tüm Gelir Ve Giderleri Bütçelerinde Gösterilir.
·
Kamu Hizmetleri, Bütçelere Konulacak Ödeneklerle, Mevzuatla Belirlenmiş
Yöntem, İlke Ve Amaçlara Uygun Olarak Gerçekleştirilir.
·
Bütçelerde, Ödenekler Belirli Amaçları Gerçekleştirmek Üzere Tahsis Edilir.
·
Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu,
·
Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Gelir Ve Gider Tahminlerini
Gösteren,
·
Bunların Uygulanmasına Ve Yürütülmesine Yetki Ve İzin Veren Kanundur.
o Kamu İdareleri,
Bütçelerinde Yer Alan Ödeneklerin Üzerinde Harcama Yapamaz
o Cari Yılda Kullanılmayan Ödenekler
Yılsonunda İptal Edilir.
§ Kamu İdarelerinin Merkez
Teşkilatı Harcama Yetkilileri,
§ Merkez Dışı Birimlere,
İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere Ödenek Gönderme
Belgesi Düzenlemek Suretiyle Ödenek Gönderirler.
§ Vergi, Resim, Harç Ve
Benzeri Mali Yükümlülükler Kanunla Konulur, Değiştirilir Veya Kaldırılır.
o Herhangi Bir Gerçek Veya Tüzel Kişi
Tarafından, Kamu Hizmetinin Karşılığı Olarak Veya Kamu Hizmetleriyle İlişkilendirilerek
Bağış Veya Yardım Toplanamaz, Benzeri
Adlar Altında Tahsilât Yapılamaz.
·
Kamu Gelir Ve Giderleri
o Tahakkuk Ettirildikleri Mali Yılın
Hesaplarında Gösterilir.
o Bütçe Gelirleri Tahsil Edildiği,
o Bütçe Giderleri İse Ödendiği Yılda
Muhasebeleştirilir.
·
Kamu İdarelerinin Malî Yönetim Ve Kontrol
Sistemleri;
o Harcama Birimleri,
o Muhasebe Ve Malî Hizmetler İle
o
Ön Malî Kontrol Ve İç Denetimden Oluşur.
·
Harcama Yetkilisi İle Muhasebe Yetkilisi
Görevi Aynı Kişide Birleşemez.
·
Malî Hizmetler Biriminde Ön Malî Kontrol Görevini
Yürütenler Malî İşlem
Sürecinde Görev Alamazlar.
·
Sayıştay Tarafından Hesapların Hükme
Bağlanması;
o Genel Yönetim
Kapsamındaki Kamu İdarelerinin Gelir, Gider Ve Mal Hesapları İle
o Bu Hesaplarla İlgili
İşlemlerinin Yasal Düzenlemelere Uygun Olup Olmadığına Karar Verilmesidir.
·
Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri
(A) Özel Bütçeli İdareler
·
Yükseköğretim Kurulu, Üniversiteler Ve Yüksek
Teknoloji Enstitüleri
·
Yükseköğretim Kurulu
·
Üniversiteler
B) Özel Bütçeli Diğer İdareler
·
Düzenleyici Ve Denetleyici Kurumlar
o Radyo Ve Televizyon Üst
Kurulu
o Telekomünikasyon Kurumu
o Sermaye Piyasası Kurulu
o Bankacılık Düzenleme Ve
Denetleme Kurumu
o Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumu
o Kamu İhale Kurumu
o Rekabet Kurumu
o Tütün, Tütün Mamulleri Ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurumu
· Sosyal
Güvenlik Kurumları
·
Sosyal Güvenlik Kurumu
·
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder