5018
SAYILI KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU
·
Bu
Kanunun amacı, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde
edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak
üzere;
Kamu mali yönetiminin yapısını ve
işleyişini,
·
Kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını,
·
Tüm mali işlemlerin muhasebeleştirilmesini,
·
Raporlanmasını ve mali kontrolü düzenlemektir.
Kapsam5018
sayılı Kanun;
·
Merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idareleri,
·
Sosyal
güvenlik kurumları,
·
Mahalli
İdarelerin mali yönetim ve kontrolünü kapsar
·
Düzenleyici
ve denetleyici kurumlar bu Kanunun bazı hükümlerine tabidirler.
·
Fonların
kullanımı ve kontrolü de bu Kanun hükümlerine tabidir.
Genel
Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri:
·
Merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idareleri,
·
Sosyal
güvenlik kurumları ve
·
Mahalli
idareleri,
Merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idareleri:
Düzenleyici ve denetleyici kurumlar:
Sosyal güvenlik kurumları:
Mahalli idare: Yetkileri belirli bir
coğrafi alan ve hizmetlerle sınırlı olarak kamusal faaliyet gösteren belediye,
il özel idaresi ile bunlara bağlı veya bunların kurdukları veya üye oldukları
birlik ve idareleri,
Harcama
birimi:
Bütçe ile ödenek tahsis edilen veya ödenek gönderilen ve harcama yetkisi
bulunan birimi,
Üst
yönetici:
·
Bakanlıklarda
müsteşar,
Diğer
kamu idarelerinde en üst yönetici,
·
İl
özel idarelerinde vali ve belediyelerde belediye başkanı üst yöneticidir.
·
Milli
Savunma Bakanlığında üst yönetici bakandır.
Harcama
Yetkilisi: Bütçeyle
ödenek tahsis edilen veya ödenek gönderilen her bir harcama biriminin en üst
yöneticisidir.
Bakanların
Hesap Verme Sorumluluğu:
·
Bakanlar
kamu kaynaklarının etkili ekonomik ve verimli kullanılması konusunda Başbakana
ve TBMM’ ne karşı sorumludurlar.
Üst
Yöneticilerin Hesap Verme Sorumluluğu:
·
Üst yöneticiler sorumlulukları altındaki
kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesinden ve
kullanılmasından, kayıp ve kötüye kullanılmasının önlenmesinden Bakan’ a,
mahalli idarelerde ise meclislerine karşı sorumludurlar.
Stratejik
Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme
·
Kamu
idareleri bütçelerini stratejik planlarında yer alan misyon, vizyon,
stratejik amaç ve hedeflere uyumlu performans esasına dayalı olarak
hazırlarlar. Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı ve ilgili kamu idaresi
tarafından tespit edilecek olan performans göstergeleri kuruluşların
bütçelerinde yer alır. Performans denetimleri bu göstergelere göre yapılır.
KAMU
MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMLERİ
·
Bütçe
Sistemi
·
Harcama
Sistemi
·
Muhasebe
Sistemi
o
İç
Kontrol ve Ön Mali Kontrol Sistemi
o
Denetim
Sistemi
o
Mal
Yönetimi
1 –
BÜTÇE SİSTEMİ
·
Merkezi
Yönetim Bütçesi
§ 1) Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
§ 2) Telekomünikasyon Kurumu
§ 3) Sermaye Piyasası Kurulu
§ 4) Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumu
§ 5) Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
§ 6) Kamu İhale Kurumu
§ 7) Rekabet Kurumu
§ 8) Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü
İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu
-
1)
T.C. Emekli Sandığı
-
2)
Sosyal Sigortalar Kurumu
-
3)
Esnaf ve Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
-
4)
Türkiye İş Kurumu
·
Mahalli İdare Bütçeleri
-
İl
Özel İdare Bütçeleri
-
Belediye
Bütçeleri
·
Döner Sermayeler
·
Fonlar
Bütçe Türleri
1
– Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu :
·
Genel Bütçe :. Anayasal kuruluşlar ile halen katma bütçe statüsünde
olan kamu idarelerinin bir kısmı genel bütçe kapsamında değerlendirilmiştir.
·
Özel Bütçe: Giderleri özel gelirleri ile
karşılan kuruluş bütçeleridir.
·
Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri:
Düzenleyici
ve denetleyici kurumlar tarafından hazırlanan ve doğrudan TBMM’ ne sunulan
bütçelerini ifade eder.
·
Bütçe
Türleri
2
- Sosyal Güvenlik Kurum Bütçeleri :
·
T.C.
Emekli Sandığı
·
Sosyal
Sigortalar Kurumu
·
Esnaf
ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
·
Türkiye
İş Kurumu
3
- Mahalli İdare Bütçeleri :
·
Özel
İdare Bütçeleri
·
Belediye
Bütçeleri
Kanun kapsamındaki idarelere bağlı olarak
kurulan döner sermaye işletmelerinin yeniden yapılandırılması öngörülmüştür.
Yüklenme
(Taahhüt)’ ye Girişilmesi
·
Bütçede
yeterli ödeneği bulunmayan işler için yüklenmeye girişilemez.
·
Yüklenme
süresi mali yılla sınırlıdır.
·
Harcama
yetkilileri, tahsis edilen ödenekler dahilinde yüklenmeye girişebilirler.
·
Yüklenmeye girişilen tutara ait ödenekler
saklı tutulur; başka iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması için
kullanılamaz.
Ertesi
Yıla Geçen Yüklenme
·
Türk
Silahlı Kuvvetlerinin çeşitli ihtiyaçları
-
Her iş
itibarıyla, bütçelerinde öngörülen ödeneklerin yüzde ellisini,
·
İzleyen
yılın Haziran ayını geçmemek ve yüklenme süresi on iki ayı aşmamak üzere,
·
İlgili
üst yöneticinin onayıyla ertesi yıla geçen yüklenmelere girişilebilir.
Gelecek
Yıllara Yaygın Yüklenme
-
Merkezi
Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri,
-
bir
mali yıl içinde tamamlanması mümkün olmayan yatırım projeleri için
-
Maliye
Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının görüşü üzerine,
-
gelecek
yıllara yaygın yüklenmeye girişebilir.
Bütçe
Sistemindeki Yenilikler
-
Bütçeler
cari yıl ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminlerini gösterecek şekilde
hazırlanır.
-
Mali
yılsonuna kadar ödenemeyen geçen yıl borçları ile ilama bağlı borçlar, ilgili
idarenin cari yıl bütçesinden ödenir.
-
Kamu
idareleri, bütçelerinde yer alan ödeneklerin üzerinde harcama yapamaz.
-
Genel
bütçe, özel bütçe ve düzenleyici ve denetleyici kurum bütçeleri, Merkezi
Yönetim Bütçe Kanunu’ nda gösterilir.
-
Program
bütçe sisteminden Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme sistemine
geçilmiştir.
5018’
e Göre Harcama Görevlileri
-
Harcama Yetkilisi: Bütçeyle ödenek tahsis
edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisidir
-
Gerçekleştirme Görevlileri: Kamu giderinin her
aşamasında görev alan görevlilerdir.
-
Muhasebe Yetkilisi: Tahsilât ve ödeme
işlemlerini yapan görevlidir
Harcama
Yetkilileri
-
Bütçeyle
ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama
yetkilisidir.
Devlet
Giderinin Aşamaları
-
Harcama
Talimatı (Onay Belgesi)
-
Taahhüt
(Sözleşme)
-
Tahakkuk
(Gerçekleştirme belgelerinin düzenlenmesi)
-
Verile
Emrine Bağlama (Ödeme Emri belgesinin imzalanması)
-
Hak
Sahibine Ödeme
Bütçeden
bir giderin ödenebilmesi için;
-
Giderin
kanun veya diğer mevzuatla öngörülmesi,
-
Malın
teslim edilmiş,
-
Hizmetin
yapılmış ve inşaat işinin tamamlanmış olması gerekir.
Harcama
Yetkililerinin Sorumlulukları
-
Harcama
Yetkilileri; Harcama talimatlarının bütçe ilke ve esaslarına, kanun tüzük ve
yönetmeliklere ve diğer mevzuata uygun olmasından, ödeneklerin etkili, ekonomik
ve verimli kullanılmasından sorumludurlar.
Ödenek
veya yeterli miktarda ödenek bulunmadığı halde harcama talimatı veren harcama
yetkililerine,
-
BİR
AYLIK NET MAAŞLARININ İKİ KATI TUTARINDA PARA CEZASI VERİLİR.
Kontrol,
denetim, inceleme, kesin hükme bağlama veya yargılama sonucunda tespit edilen
kamu zararı,
-
Zararın
oluştuğu tarihten itibaren yasal faizi ile birlikte ilgililerinden tahsil
edilir.
Alınmamış
para, mal ve değerleri alınmış; gibi gösterenlere fiilleri işleyenlere
-
Her
türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil yapılan BİR AYLIK NET ÖDEMELERİN İKİ KATI TUTARINA KADAR PARA CEZASI VERİLİR.
Bu
Kanunda belirtilen para cezaları,
-
İlgili
kamu idaresinin üst yöneticisi tarafından verilir.
-
Para
cezaları, karar verilmesini izleyen ay başından başlamak üzere ve herhangi bir
hüküm almaya gerek kalmaksızın; ilgililerine yapılan her türlü aylık, ödenek,
zam, tazminat dahil bir aylık net ödemelerin dörtte biri oranında kesilerek
tahsil olunur.
Para
Cezalarında Zamanaşımı
-
Kamu
zararının meydana geldiği ve bu Kanunda belirtilen para cezalarının verilmesini
gerektiren fiilin işlendiği yılı izleyen mali yılın başından
başlamak üzere onuncu yılın sonuna kadar tespit ve tahsil edilemeyen kamu
zararları ile para cezaları zamanaşımına uğrar.
Muhasebe
Yetkilileri; ödeme belgesi ve eklerinin üzerinde yapacakları inceleme;
-
Yetkililerin
imzalarının tamam olması,
-
Ödemeye
ilişkin ilgili mevzuatında sayılan belgelerin tamam olması,
-
Maddi
hata bulunup bulunmadığı,
-
Hak
sahibinin kimliği hususlarını kapsar.
-
Ayrıca,
Muhasebe Yetkilileri; nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde,
giderlerin, muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre ödenmesinden, vergi,
resim, harç, prim ve fon gibi ödemeler ile emanet hesaplardan yapılan ödemelere
öncelik verilmesinden sorumludurlar.
Ön
mali kontrol,
-
Harcama
birimlerinde işlemlerin gerçekleştirilmesi aşamasında yapılan kontroller ile
mali hizmetler birimi tarafından yapılan kontrolleri kapsar.
Ön mali kontrol süreci,
-
Mali
karar ve işlemlerin hazırlanması,
-
Yüklenmeye
girişilmesi,
-
iş ve
işlemlerin gerçekleştirilmesi ve
-
Belgelendirilmesinden
oluşur.
Kamu
idarelerinde ön mali kontrol görevi, yönetim sorumluluğu çerçevesinde
yürütülür.
Birleşemeyecek
Görevler
Harcama yetkilisi ile muhasebe
yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez. Mali hizmetler biriminde ön mali
kontrol görevini yürütenler mali işlem sürecinde görev alamazlar.
5 –
KAMU MALİ DENETİM SİSTEMİ
Mevcut Denetim
Sistemi
a)
İdari Denetim: Maliye Bakanlığı denetim elemanları tarafından yapılır.
b)
Yargı Denetimi: Sayıştay Denetimidir.
c)
Yasama Denetimi: TBMM Denetimi
Yeni
Denetim Sistemi
a) İç
Denetim
Kamu
harcamaların idari denetiminin, Üst Yöneticiler tarafından sertifikalı adaylar
arasından atanacak “İç Denetçiler”
tarafından,
b)
Dış Denetim
Sayıştay
tarafından yapılacak harcama sonrası dış denetimin amacı, genel yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinin hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, yönetimin
mali faaliyet, karar ve işlemlerinin; kanunlara, kurumsal amaç, hedef ve
planlara uygunluk yönünden incelenmesi ve sonuçlarının Türkiye Büyük Millet
Meclisine raporlanmasıdır.
c)
TBMM Denetimi
1
- TBMM çalışmaları sırasında soru, gensoru, meclis araştırması, meclis
soruşturması,
2
– Sayıştay tarafından hazırlanan genel uygunluk bildirimlerinin kabul edilmesi,
3
– Bütçe kesin hesap kanun tasarılarının görüşülmesi şeklinde yapılır.
d)
Maliye Bakanlığı Denetimi
Mali
yönetim ve kontrol sisteminin tümüyle zaafa uğradığı, belirgin yolsuzluk veya
kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda; ilgili bakanın
talep etmesi veya doğrudan Başbakanın onayı üzerine Maliye Bakanı, yetkili
denetim elemanlarına, kamu idarelerinin tüm mali yönetim ve kontrol
sistemlerini, mali karar ve işlemlerini mevzuata uygunluk yönünden teftiş
ettirir. Bu teftişler sonucunda düzenlenecek raporların bir örneği İç Denetim
Koordinasyon Kuruluna, bir örneği de gerekli işlemlerin yapılması için ilgili
bakana gönderilir.
e)
İçişleri Bakanlığı Denetimi
6 -
MAL YÖNETİMİ
Genel
yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin mal yönetimi ilgili kanunlarında
düzenlenir.
Genel
bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmazlarının
satışına Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Mal
yönetim dönemi hesabının verilmesine ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle
düzenlenir.
Genel
Yönetim kapsamındaki idarelerin tasarrufları altında bulunan tüm taşınır ve
taşınmaz malların muhasebe kayıtlarında gösterilmesi öngörülmektedir.
İkincil
Mevzuat
5018
sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile bu Kanun’ un uygulanmasına
ilişkin ikincil mevzuata;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder